Impact mobiel gebruik bij nieuwsberieven
Als je aan online marketing doet en je verstuurd regelmatig nieuwsbrieven, dan wil je natuurlijk dat elke e-mail zo goed mogelijk aan komt. Personaliseren van nieuwsbrieven is een goed begin, maar hoe daarna verder? Belangrijk is om eerst inzicht in je ontvangers te hebben. Hoe beter je dit hebt, hoe gemakkelijker je ze kunt bedienen. MailChimp analyseerde meer dan 395 miljoen e-mails gedurende een periode van 6 maanden om te kijken naar de impact van responsive design en het gebruik van mobiele apparaten.
Inzicht in geopende nieuwsbrieven
Om direct maar een open duur in te trappen, op de computer worden nieuwsbrieven meer gelezen dan op mobiele apparaten. Dit kon je waarschijnlijk zelf van te voren bedenken, maar de cijfers onderbouwen het. Wat opvalt is dat een 36% van de ontvangers de nieuwsbrieven lezen op een smartphone en tablet. Toch een behoorlijk aantal! Als we kijken naar het aantal kliks op links, dan wordt dat nog het meeste gedaan op een computer.
Op welk apparaat worden nieuwsbrieven bekeken?
Computer
Tablet
Smartphone
Waar komen de meeste kliks vandaan?
Computer
Tablet
Smartphone
Klikgedrag van de ontvanger
De volgende vraag die naar boven kwam is: “Welke impact heeft het lezen op een kleiner scherm nadat een e-mail is geopend?” Mailchimp heeft in hun data gekeken naar naar het aantal kliks op een link per ontvanger, per ontvangen nieuwsbrief. Je kunt daarin onderscheid maken in twee gegevens. Het unieke klikgedrag en het totale klikgedrag. Bij het unieke klikgedrag wordt minimaal 1 klik op nieuwbrief aangehouden. Bij het totale klikgedrag wordt er gekeken naar alle kliks per nieuwsbrief gekeken.
Uit de gegevens van Mailchimp komt naar voren dat computers en tablets een unieke klikgedrag hebben van 3,8%, en dat een smartphone een klikgedrag heeft van 2,7%. Computers en tablets hebben een toename van 40% op het aantal kliks vergeleken met een smartphone. Als je kijkt naar het totale klikgedrag dan heeft is er op een computer een klikgedrag van 6,7%, tablets 5,6% en smartphones 3,9%. Je kunt stellen dat op lezers op een computer vaker en op meer links klikken op andere apparaten.
Unieke kliks
[chart id=”1″]
Totaal aantal kliks
[chart id=”2″]
Welke invloed heeft responsive design op het klikgedrag?
Wat kan je doen zodat je lezer sneller en vaker op je links klikt? Als eerste een responsieve email ontwerp. Dit werkt net zoals een responsive website. Het ontwerp van jouw nieuwsbrief past zich automatisch aan, aan de verschillende apparaten en schermformaten. Uit o.a. data van MailChimp komt naar voren dat responsieve e-mail ontwerpen op alle apparaten meer kliks krijgen. Vooral op mobiele apparaten zijn ze effectief. De unieke aantal kliks stijgt hier van 2,7% naar 3,1%, Dit houdt in een stijging met 15% van het werkelijke aantal klikken.
Unieke kliks
[chart id=”3″]
Totaal aantal kliks
[chart id=”4″]
Conclusie
Op de links in nieuwsbrieven met een responsive ontwerp worden in het algemeen meer vaker geklikt. Er is een wist te behalen tussen de 5% en 15%. Dit komt naast het feit dat een responsive ontwerp gebruiksvriendelijker is. Ongeveer een derde van alle gebruikers opent op dit moment hun nieuwsbrieven al op een mobiel apparaat. I-Digital kan u helpen bij het maken van een responsive lay-out voor jouw nieuwsbrieven. Zo haal je met een minimale inspanning meer uit uw marketing.